چرا بعضی خودرو ها ۸ سیلندر در یک موتور دارند؟
چرا آنها از یک سیلندر بزرگ با حجم مساوی به جای هشت سیلندر استفاده نمی کنند ؟
دو دلیل برای اینکه در یک موتور با حجم چهار لیتر از هشت سیلندر نیم لیتری به جای یک سیلندر بزرگ چهار لیتری استفاده می شود ،وجود دارد. دلیل اصلی نرم کار کردن آن است یک موتور هشت سیلندر خیلی نرم کار می کند زیرا هشت فضای انفجار به جای یک فضای انفجاری بزرگ دارد .دلیل دیگر شروع گشتاور است. وقتی یک موتور هشت سیلندر را استارت می زنید دو سیلندر (یک لیتر) در کورس تراکم قرار دارد اما در یک سیلندر بزرگ در یک لحظه باید چهار لیتر به جای یک لیتر متراکم شود .
موتورهای نیمکره ای چگونه کار می کند؟
حتی اگر کمی درباره ی خودرو و موتور بدانید لغت نیمکره ای احتمالا برایتان معنی دارد، در دنیای خودرو ها این کلمه مترادف با موتور های بزرگ و قدرتمند شده است. اگر مسابقات اتوموبیل رانی را دنبال می کنید می دانید که موتور نیمکره ای ۴٢۶ به خاطر کارآیی آن یک موتور محبوب است، احتمالا راجع به موتور های نیمکره ای که کرایسلر از سال ٢٠٠٣ در وانت دوج استفاده کرده است شنیده اید.
موتور نیمکره ای برای خودرو ها در سال ١٩۴٨ متولد شد که هری وست لیک و دیگران یک موتور ۶ سیلندر نیم کره ای برای جگوار طراحی کردند، چند سال بعد در سال ١٩۵١ کرایسلر یک موتور نیمکره ای ١٨٠ اسب بخاری را در مدل های مختلف معرفی کرد، موتور نیمکره ای کرایسلر جابه جایی هوایی برابر با ٣٣١ اینچ مکعب،۴/۵ لیتر داشت، بنابر این به عنوان یک موتور نیمکره ای ٣٣١ شناخته شد.