نکات فنی در مورد استپرموتور:
1-سوئیچ را در حالت off قرار دهید.
2 -کانکتور دسته سیم استپرموتور را با آزاد کردن خار ضامن جدا کنید.
3 -مقدار مقاومت الکتریکی سیم پیچ های استپر موتور را اندازه گیری کنید.
4 -مولتی متر را در وضعیت اهم قرار دهید.
5 -پراپ های مولتی متررا به پایه های (DوA) وسپس (CوB) وصل کنید.
♎️ -اگرمقاومت ۴۸ الی ۵۵ اهم است استپر موتور سالم است.
1-دسته سیم استپر موتور را از نظر قطع بودن بررسی کنید،
2-کابل منفی باتری راجدا کنید.
3-سوکت خاکستری رنگ (M²) راازECU جدا کنید.
4-مولتی متر رادر وضعیت اهمی یا تست دیودی قرار دهید.
5-چگونگی ارتباط مدار در دسته سیم و ترمینال ها را بررسی کنید؛
-مابین ترمینالE۳ و ترمینال D۱ از سوکت خاکستری رنگ ECU
-مابین ترمینال D۲ و ترمینال D۳ از سوکت خاکستری رنگ ECU
توجه: خرابی یا عملکرد نامطلوب استپر موتور وضعیت های زیر را ایجاد می کند:
1-عدم پایداری دورآرام موتور.
2-خاموش شدن موتور با رهاکردن پدال گاز.
3-افزایش بیش ازحد دورآرام موتور.
4-کاهش دورموتور هنگام فعال شدن کمپرسور کولر در دور آرام.
توجه۲:جرم گرفتگی استپر موتور و نشیمنگاه روی محفظه دریچه گاز باعث عدم پایداری(متغیربودن)دورآرام می شود. می توان با پیاده کردن و تمیز کردن استپر موتور نشیمنگاه آن عیب رابرطرف کرد
تنظیم استپر موتور:
1-بادستگاه عیب یاب.
2-به روش باز وبسته کردن سوئیچ:
در این روش سوئیچ خودرو را باز کنید و۷ ثانیه صبرکنید وبعد سوئیچ را ببندید و ۷ ثانیه صبر کنید، این کار را ۶ بار انجام دهید به صورت پیوسته، استپر موتور تنظیم میشود.
اخطار:
♦️-اتصال ولتاژ۱۲V باتری به پایه های استپر موتور باعث خرابی قطعه می گردد.
♦️-بیرون کشیدن محور استپر موتور باعث خرابی وازتنظیم خارج شدن آن می شود.